Firma Stava przygotowała raport o rynku dowozów w Polsce. Raport sporządzono na podstawie danych z okresu – Q2 2018 do Q1 2019. Chociaż w danych brakuje informacji o Olsztynie, to niektóre elementy mogą być dla naszych restauratorów ciekawe (i klientów też).
Przede wszystkim… 25 milionów Polaków zamawia jedzenie z dowozem. Rynek zamówień (online i offline) jest wart około 6 miliardów złotych. Według prognoz, na które powołuje się Stava – rynek ma rosnąć. Co ciekawe, około 20% polskich restauracji ogarnia dowozy.
Kilka ciekawostek
Firma zanalizowała dane z różnych tematów. Jednym z nich były niedziele wolne od handlu. W ciągu ostatniego roku, w te niedziele był średni wzrost zamówień o 34%. Oczywiście, wszystko zależy od miasta. Średni rachunek zamówienia z dostawą obecnie wynosi 51,13 zł (wzrost o 4% w przeciągu dwóch lat).
Nadal przy płatnościach rządzi gotówka. 6 na 10 dostaw jest płaconych tą formą, ale powoli jej udział spada. 11% rocznie rośnie udział zamówień płatnych online. Jeszcze rok lub dwa i płatności online będą wiodącą formą.
Kiedy najczęściej zamawiamy jedzenie?
W tygodniu, najczęściej w porze lunchu. Pierwszy szczyt zamówień przypada na godzinę 12, drugi między 16 a 19. W piątek szczyt jest między 18 a 20. W weekend jest trochę inaczej, bo najwięcej zamówień robimy między 14 a 19.
Kurier musi średnio pokonać trzy kilometry, żeby do nas dojechać. Co ciekawe, 35% dostaw zamawiają klienci mieszkający do 2 kilometrów. Średni czas dostawy wynosi 53 minuty, ale odsetek dostaw poniżej 30 minut wzrósł w ciągu roku z 12% do 18%.
Co zamawiamy?
Pizzę. Około 40% zamówień online dotyczy właśnie pizzy. Na drugim miejscu jest kebab (18%), a dopiero trzecie miejsce zajmuje kuchnia polska (12%). Dalej są burgery i dania orientalne (po 8%). Sushi to tylko 4% udziału w zamówieniach.
Oczywiście – pizza, kebab czy burgery najczęściej są zamawiane wieczorami. W ciągu dnia stawiamy na typowe posiłki lunchowe.
Pyszne, PizzaPortal czy inne?
Pyszne.pl jest liderem jeśli chodzi o rynek zamówień. Patrząc po samym przychodzie – w 2018 roku Pyszne.pl wykazało ponad 14 miliony euro przychodu, a PizzaPortal.pl – 3,3 miliony. Wzrasta jednak zainteresowanie usługą Uber EATS.